AZ ÚJ ZENE ESTJEI A PETŐFI CSARNOKBAN
Az írás megjelent a Polifon zenei szaklap 1986/1. száma 15. oldalán, Libisch Károly aláírással. A cikkhez Zétényi Zoltán fényképét mellékeltük!
Munkamegosztásunkhoz híven én akkor a budapesti dzsezklubok életét térképeztem fel egy átfogó-jellegű cikk érdekében. Ez az anyag e klublátogatások mellett, érdeklődési körömhöz tartozó – más zenei - koncertek hatására született! Mivel a laptól csak én voltam jelen végig a sorozaton, ezért az írásomat Lévay Júlia főszerkesztő elfogadta. Gyakorlatilag ez lett az utolsó megjelent anyagom a leállított lapnál! Ugyanis a Tájékoztatási Hivatal[i] végül nem adta meg az állandó lapengedélyt, tehát a készülő anyagaim parlagon maradtak! .
A cikket a jelenlegi szóhasználatom szerint frissítettem, a szükséges kiegészítő kiemelésekkel és végjegyzettel elláttam 2018. V. 28-29.-én.
@@@@@@@@@@@@@@
A kortárs és kísérleti zene nem kényezteti el túlságosan koncertéletünket. A Filharmónia[iii] Korunk Zenéje[iv] sorozata mellett inkább csak helyi jelentőségű vagy egyszeri koncertek szerveződnek (főleg az Új Zenei Stúdió[v], a 180-AS CSOPORT[vi], vagy művelődési házak égisze alatt). A Rádió Századunk Zenéjéből sorozata pedig hézagpótló jellegű rendezvény, melynek célja az új magyar bemutatók mellett inkább a látóhatár szélesítése (pl. nemzeti bemutatók, itthon eddig be nem mutatott művek premierje, stb.). A merev műfaji szemlélet miatt azonban mindezekből rendre kimaradnak a dzsez{jazz} és a rak {rock}[vii] progresszív törekvései (az 1984-es Plánum fesztivál[viii] nyíltabb légköre pedig egyszeri kivétel volt csak). Ezért volt jelentős esemény a PCs sorozata, az egy hónap alatt megtartott öt koncert.
A kortárs és kísérleti zenéktől nem mindig várhatjuk el a kimunkáltságot, letisztultságot. A hangzáskísérletek nem szükségszerűen eredményeznek tartalmas művet. Néha a legfontosabb a gondolat szabadsága; a megszólaló zene létezése![ix]
A sorozat első estjére (szept. 15.)[x] pank-rak {punk-rock} zenét hirdetett a kiadott ismertető. A TOTEN HOSEN[xi] Düsseldorfból érkezett, az előzenekar pedig az ÁGI ÉS A FIÚK[xii] volt. A két zenekar közül én Ágiékat értékeltem többre. Zenéjük meglepően tiszta, kimunkált. Dalaikon a rakenrol {rock’n’roll} háttér érződött némi dzsez beütéssel, s talán a szövegek hangja reprezentálta egy kissé a pankot.
A TOTEN HOSEN ugyan rendelkezett a pank intenzitásával (és külsőségeivel), de emögött csak gyenge hevi-metál {heavy meatl} utánérzeteket hallottam, fantáziátlanul, elavult játékmódban.
A szeptember 24.-i est a Fénytérkép-koncert[xiii] címet viselte. Sajnos, a műsorból nem derült ki, miért! Az sem volt egészen világos, hogy Machaut (XIV. századi francia szerző) csodálatos miséje miért került a programba, hiszen csak hasonló jellegű (vokális) XX. századi művekkel összehasonlítva figyelhettünk volna fel a mű ma is modernül ható részleteire. Az előadó AREZZÓI GUIDO-kórus[xiv] a zajos és a műtől idegen közegben becsülettel helytállt.
Az alapzaj – az egyik büfé-felőli ajtó hiányzott – nem kedvezett a sok halk hangot tartalmazó zongoraműveknek sem. Fellegi Ádám tájékoztató szavai a darabok előtt viszont oldott légkört teremtve segítették a művek megértését, befogadását[xv].
Galántai György zenélő szobrait(!) a VÁGTÁZÓ HALOTTKÉMEK[xvi] bírták „szóra”, lelkesen ütéssel, rázással, rúgással stb. Sajnos, ezek az instrumentumok nem voltak elég változatos hangzásúak, nem különböztek jellegzetesen egymástól. Az is lehet, hogy az előadók voltak kevésbé gyakorlott ütőhangszeresek. Így az első 10-15 perc élvezhető zenéje a végére lagymatag csörömpöléssé vált. (Vajh, ha itt lehettek volna a Plánum zenélő szobrai is![xvii])
Kellemes benyomást keltett a BP.SERVICE [xviii]műsora. Az elektromos hangfüggönyök mögül előtörő, sodró erejű ritmusra építve, néhány izgalmas témát hallottunk. Kár, hogy ez a program nem volt annyira eredeti, mint a zenekar néhány régebbi produkciója[xix].
A nap záróműsorát a HYMNUS[xx] adta. Az érdekesen, látványosan indított program a harmadik-negyedik dal után kezdett komolytalanná válni, majd a végére ripacskodássá fajult.
Nico[xxi] budapesti fellépése az év egyik legjelentősebb koncertjének ígérkezett, és a várakozásomon a késve kezdés, továbbá az előzenekar (KAMPEC DOLORES)[xxii] színtelen játéka sem változtatott. Nico és három kísérője (FACTION)[xxiii] csupán zenei eszközökkel, remek hangzatokat produkálva teremett jó hangulatot. Az énekesnő Marléne Dietrich[xxiv]es hangja betöltötte a színpadot.
Október 10.-én a 180-AS CSOPORT és az Arnold Dreyblatt[xxv] vezette ORCHESTRA OF EXCITED STRINGS[xxvi] adott hangversenyt. A magyar zenekar programjában három kompozíciót hallottunk (ill. egyet láthattunk is). Alapjában véve kellemes, színvonalas, jó, de talán nem elég intenzív repetitív zenét élvezhettünk. A Koponya-alapi törés[xxvii] abszurditása pedig a közönség reagálását is megosztotta, hisz nem mindenki „vette a lapot”[xxviii].
A „Felizgatott Húrok Zenekara” megszólalásának intenzitására, szuggesztivitására nem lehetett panaszunk: a zenészek – részben saját készítésű hangszereiken – gyönyörű hangzatokat, futamokat szólaltattak meg. Végül azonban egy kis hiányérzet maradt bennem, az egyes részletek fantáziátlan, üresjárat (tartalmatlan, mélység nélküli) előadása miatt[xxix].
Az utolsó koncertet az angol TEST DEPARTMENT[xxx] és a magyar ART DECO adta. Az élő zene előtt és a szünetben két Test Department-film, diaprogram ipari-zene kísérettel és operarészletek sokkolták a közönséget. Külön élmény volt a hangfalak kvadrofon ölelése.
Az ART DECO[xxxi] játéka a szokottnál halványabbra sikerült[xxxii], mivel a nyitószám és az utolsó két dal között néhány unalmas ötpercet kellett elviselnünk. Nem okozott csalódást viszont az angol együttes. Elementáris erővel csattogott a fém, sistergett az elektronika. Az öt fiú által előidézett zajok zenévé álltak össze, és a profi műsorfelépítés a gyengébb részeken is átsegítette a produkciót.
A zenei tájékozottsághoz feltétlenül szükségesek az ilyen rendezvények: ha sikeresek, azért; ha meg rossz a zene, hogy értékelni tudjuk a jót. Most a Petőfi Csarnok szervezőinek köszönhetően néhány kellemes élménnyel gazdagabbak lettünk.
A Petőfi Csarnokban tavasszal is folytatódik az Új Zene Estjei[xxxiii]. Március 12: Yoshiko Kuma japán táncművész. 13: ETRON FOU LELOUBLAN francia zenekar + új Godard[xxxiv]-film. 16.: RADIO WARSZAWA (lengyel). 17.: The NIGHTINGALES (angol) + KAMPEC DOLORES. 30.: ROCKING BELLY (holland) + 2. MŰSOR.
[i] akkor a hivatalos sajtócenzúra fő irányítója!
[ii] Felhőtlen Felhők
[iii] 1952.-ben alapított koncertrendező cég. Profiljába legfőképp a mű\komolyzene eseményei tartoznak. 1990.-től 1998.-ig Nemzeti Filharmónia néven működött, majd osztódással továbbszaporodott….
[iv] vagy 30 évig őszi (szeptember vége, október eleje), bő 1 hetes koncertsorozat a kortársi műzene bemutatására, Zömmel a Zeneakadémia helyszíneire koncentráltan. Jelenleg is tartanak koncertsorozatot ezen a néven. 2018-ban 18-napos, országos sorozat készül….
[v] a KISz (Kommunista Ifjúsági Szövetség) égisze alatta a budapesti Rottembiller utcában működő zenei műhely 1970-90. között
[vi] Szemző Tibor és Melis László által 1979-ben alapított kamarazenei együttes.
[vii] még jazz és rock alakban írva! A cikk további részében a megjelent, eredeti stílusmegjelölések első előfordulásait {}-be teszem.
[viii] PLÁNUM '84 - MŰVÉSZETI FESZTIVÁL AZ ALMÁSSY TÉRI SZABADIDŐKÖZPONTBAN, 1984. november 9–14. Ezt művelődési házat a rendszerváltozás és a vadkapitalizmus felszámolta. Ma üres épület áll ott!
[ix] ezt ma is vallom, bár a korom előre-haladtával a türelmem is fogyatkozóban….
[x] 1985. szeptember 15.
[xi] 1982.-ben alapított és még 2018.-ban is működő német együttes.
[xii] a KONTROLL CSOPORT egyik utódzenekara 1985.-től. A változó összetételben még ma is (2018.) működő csapat vezetője, motorja Bárdos Deák Ágnes.
[xiii] idén (2018.) találkoztam egy videoval az akkori koncertről! Ott FényTérKép címen szerepelt az esemény. Lehet, hogy úgy több értelme van?
[xiv] az énekegyüttes 2018.-ban is működött!
[xv] sajnos, az elhangzott művekről dokumentumom, emlékem nem maradt.
[xvi] Az együttes akkor már majd 1 éve – hatalmi önkény okán! - le volt tiltva a fellépésekről. Itt SEM a zenekar lépett fel (mert azt nem engedélyezte a hatóság!), hanem az esemény Galántai szobrainak a megszólaltatása volt, mellékesen a VHK tagjai által!
[xvii] a Plánum eseménysorában több alkotónak is voltak kiállítva mobilszobrai, illetve Galántai is több, változatosabb anyagot mutatott be, mint ami most felkerült a színpadra!
[xviii] Bp.Szabó György (grafikus) ipari-zene stílusban nyomuló együttese 1982.-től. Tagok még: Kósa Vince és Orbán Balázs. Több kazetta, sugárlemez maradt utánuk, és szerepeltek a Hangmánia című olasz\magyar válogatás vinyl-albumon is. Feleségével 1996.-tól Los Angelesben él.
[xix] viszonylag sűrűn szerepeltek mindenféle avantgárd zenei\költészeti műsorokban, vagy az Egyetemi Színpadon, stb
[xx] Szirtes János képzőművész médiaküzdelmeihez szerveződött zenekar, változó tagsággal. 1984-ben a tagok: Járai Alfréd, Dr. Horváth Putyi, Szirtes János, Vető János. Hozzájuk csapódtak időnként (a Mankók): Kiss László, Magyar Péter, Másik János, Menyhárt Jenő, Méhes János, Galántay György, efZámbó István, feLugossy László, Wahorn Anrás, Gasner János, stb. Emlékezetes volt, amikor koncertek alatt Szirtes a több méterre fellógatott pianinon játszott, illetve énekelt (Almássy tér, Egyetemi színpad)
[xxi] Nico fellépése nekem életre-szóló élmény volt. Előtte is szerettem muzsikáját, de innentől kezdve begyűjtöttem a kiadott lemezeinek nagy részét!
[xxii] érdekes, hogy Hajnóczi Csaba zenekara (Szintén Kontrol Csoport-utód) azóta is egyik kedvencem, de hát ez az este nem az övék volt!
[xxiii] a teljes zenekar neve: NICO + THE FACTION
[xxiv] mélyhangú német díva, énekes és filmszínésznő a múlt század harmincas–ötvenes éveiben.
[xxv] amerikai zeneszerző (1953. New York). 1984. óta Nyugat-Berlinben (később: Berlin) élt.
[xxvi] 1979-ben New Yorkban alakult zenekar. 2002-ig kisebb-nagyobb rendszerességgel működött Arnold Dreyblatt és Alexandr Krestovský közös irányítása alatt.
[xxvii] Szemző Tibor mintegy 40’-es művében először „minden rendben”, de aztán bejön a cigányzenekar, pincérek, és a főszereplő Hont Pál (a Rózsavölgyi könyvesbolt akkori egyik eladója, ma egy szociális otthon lakója), és nótaszóra elfogyaszt a terített asztalnál egy teljes adag – talán – pörköltet, nokedlivel, borral, amúgy magyarosan!
[xxviii] én sem tudtam mit kezdeni a darabbal, pedig 2-szer is volt alkalmam elszenvedni!
[xxix] nincs ellentmondás: a csodás és intenzív részek között előfordultak rutinos üresjáratok is!
[xxx] Az ipari-zene stílus abszolút etalonja. Mindent megszólaltatnak, ami hangot ad. Fő beszerzési forrásuk: a városi ócskavastelep. Hangszerekkel viszont igen takarékosan bánnak.
[xxxi] ipari-zene együttes. Tagjai: Soós György (trombita, ének), Kósa Vince (gitár, basszus) Kreutz László (dobok), de időnként Gasner János (gitár) vagy Németh Róbert (szaxofon) is megfordult náluk.
[xxxii] a zenekar vezetője amúgy –csöppet sem – mellékesen a Polifon grafikusa is volt, így többször találkozhattunk alkalmi fellépésükkel is
[xxxiii] ezen a sorozaton nem igazán vettem részt! Mindössze az Etron-zenekar és a Godárd film keltette fel a érdeklődésemet. Godard filmjeit 1972-óta szeretem, ha lehet, mindig megnézem az újdonságokat. A francia zenekar pedig óriási élmény volt. Azóta is szívesen hallgatom a lemezeiket!
[xxxiv] Jea-Luc Godard, francia baloldali filmrendező. Az egykori francia újhullám alapfigurája. Ma, 80 felett is alkot.